• Πρακτικές εισηγήσεις για αντιμετώπιση των αλυσιδωτών προβλημάτων που προκαλεί η ραγδαία και ανεξέλεγκτη εξάπλωση του φαινομένου στην Κύπρο.

Eνόψει των εντεινόμενων πιέσεων για να υπάρξει ρύθμιση του φαινομένου των βραχυχρόνιων ρυθμίσεων (τύπου Airbnb,) σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, o ΣΤΕΚ επισημαίνει τον έντονο προβληματισμό του επί του θέματος και προβαίνει σε συγκεκριμένες εισηγήσεις.

Η μη επαρκής ρύθμιση των συγκεκριμένων καταλυμάτων έχει δημιουργήσει αλυσιδωτά προβλήματα τα οποία είναι εμφανή. Ως εκ τούτου, κρίνεται αναγκαία η θεσμοθέτηση επιπρόσθετων προνοιών πέραν αυτών που προνοούνται στην κείμενη νομοθεσία.

Σημειώνεται ότι πολλές ευρωπαϊκές πόλεις με μεγάλη τουριστική κίνηση, έχουν προχωρήσει σε δικές τους αυστηρές ρυθμίσεις. Για παράδειγμα στο Παρίσι η βραχυχρόνια μίσθωση επιτρέπεται για 120 μέρες τον χρόνο, σε Λονδίνο και Ρέικιαβικ η εκμίσθωση ακινήτου επιτρέπεται για 90 μέρες, στο Άμστερνταμ μόνο μέχρι 30 μέρες, ενώ σε τρεις περιοχές της πόλης έχει απαγορευτεί εντελώς. Ενδεικτικά είναι και τα παραδείγματα της Γλασκώβης όπου επιτρέπεται μόνο η εκμίσθωση δωματίου σε διαμέρισμα που βρίσκεται σε κτήριο με κοινή είσοδο, της Βαρκελώνης όπου δεν παραχωρούνται πλέον άλλες άδειες για βραχυχρόνιες μισθώσεις, και της Πάλμα Ντε Μαγιόρκα όπου έχουν απαγορευτεί πλήρως σε κατοικημένες περιοχές.

Η ραγδαία εξάπλωση των υπηρεσιών αυτών έχει οδηγήσει στην εκτόξευση των ενοικίων σε αρκετές περιοχές με αποτέλεσμα να καθίστανται απαγορευτικά για τους μόνιμους κατοίκους ή να γίνεται εξαιρετικά δύσκολη η ανεύρεση μόνιμης στέγης για τους γηγενείς πολίτες. Συχνά δε, δημιουργούνται και σοβαρά προβλήματα οχληρίας για τους μόνιμους περίοικους από τους προσωρινούς ενοικιαστές των καταλυμάτων αυτών.

Επιπλέον, οι Αρχές τοπικής αυτοδιοίκησης έχουν σημαντικές απώλειες εσόδων από τη μη φορολόγηση αυτών των δραστηριοτήτων. Ταυτόχρονα, δημιουργείται ανισος ανταγωνισμός με τις ξενοδοχειακές μονάδες.

Ο ΣΤΕΚ θεωρεί απαράδεκτο να υπάρξει περαιτέρω παράταση στην περίοδο χάριτος για εγγραφή των συγκεκριμένων καταλυμάτων στο μητρώο (δεν νοείται περαιτέρω παράταση στην παρανομία και στη φοροδιαφυγή).

Επιπρόσθετα εισηγείται τα εξής για την αποτελεσματική ρύθμιση των βραχυχρόνιων μισθώσεων:

  • H εκμίσθωση ακινήτου να επιτρέπεται μόνο για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, το οποίο να μην ξεπερνά τις 90 ημέρες σε ετήσια βάση.
  • Σε συγκεκριμένες περιοχές ή ακόμη και πόλεις όπου οι μόνιμοι κάτοικοι δυσκολεύονται να βρουν σπίτια ή διαμερίσματα για μακροχρόνια ενοικίαση να εξεταστεί το ενδεχόμενο απαγόρευσης της βραχυπρόθεσμης εκμίσθωσης ακινήτων.
  • Σχετικές εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ανεξέλεγκτη λειτουργία περίπου 80.000 – 100.000 κλινών (όσες περίπου διαθέτει και η νόμιμη ξενοδοχειακή βιομηχανία) βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Κύπρο, εκ των οποίων μόλις 15.000 είχαν εγγραφεί στο σχετικό μητρώο μέχρι πρόσφατα. Με την εφαρμογή της σχετικής νομοθεσίας από τον Φεβρουάριο του 2023, οι αρμόδιοι θα πρέπει να προβαίνουν σε διαρκείς ελέγχους ώστε να παταχθεί η παρανομία.
  • Να καταστεί υποχρεωτική η καταβολή τέλους διανυκτέρευσης.
  • Να υιοθετηθούν κανονισμοί ασφάλειας και υγείας.